Göm menyn

Turné gav erfarenheter

Otroligt lärorikt! Eva Lena Rodriguez är nyligen hemkommen från LiU: första stora satsning på internationell studentrekrytering, med bagaget fullt av erfarenheter.

Brasilien, Storbritannien, Turkiet, Kina och Indien var resmålen när LiU för första gången storsatsade på att visa upp sig på internationella studentmässor. 18 städer i fem länder har avverkats på lite drygt tre månader. Och dessutom har man hunnit med att arrangera två tävlingar, en i Brasilien och en i Indien, där första pris var ett stipendium till ett tvåårigt masterprogram på LiU.
- Mässor och tävling  är två sätt att synliggöra LiU, säger Eva Lena Rodriguez, projektledare för marknadsföring av internationella program. Det är första gången vi gör en sådan här turné. Men det räcker inte med en gång. Man måste återkomma, det här är ett långsiktigt arbete.

LiU-vinnaren Rafaela Flach, tvåa från vänsterVinnare av tävlingen i Brasilien blev Rafaela Flach, (tvåa från vänster i bilden) en 25 årig miljöingenjör som kommer att läsa programmet Science for sustainable development. Stipendiet täcker studieavgiften, levnadskostnader och ger henne betald praktikplats på Saab eller Stora Enso. Tävlingen i Indien avgörs först i januari.
Omkring tusen personer deltog i tävlingen i Brasilien, i Indien tävlade fem tusen. Förutom formell behörighet till själva utbildningen skulle de tävlande dessutom skaffa rekommendationer på sociala medier.
- Det här innebär att LiU blev väldigt synliga i de här länderna, säger Eva Lena Rodriguez.

Eva Lena T RodriguezTurnén har varit både lyckad och lärorik för LiU, tycker Eva Lena(till vänster i bild).
- Vi hade ett bra koncept, ett bra budskap, att LiU har världens nöjdaste studenter, och vi lyfte tävlingen. Vi träffade många studenter, fick höra deras frågor och vi såg hur andra länder och universitet gjorde. Dessutom samlade vi in adresser till det programspecifika nyhetsbrevet. Vi hade kontaktat alumner från respektive land som fanns på plats och gjorde ett fantastiskt arbete, det ger större trovärdighet. Dessutom organiserade man träffar med f.d. studenter både i Kina och i Turkiet. En annan reflektion, som Eva Lena gör efter höstens turnéer, är att mässor inte bör vara den enda aktiviteten för den här typen av resor. Det är också ett utmärkt tillfälle att träffa seriösa utbildningsagenter med kunskap om landet och målgruppen, och att utveckla relationerna med alumner som flyttat tillbaka efter studierna på LiU. Besök hos svenska företag och hos utvalda universitet i landet bör också ingå för att utveckla samarbeten som på sikt kan bidra till att rekrytera fler studenter till LiU.

- Tänk om alla forskare som åker iväg på konferenser hade en bild som handlar om ett för sammanhanget relevant  masterprogram i sina presentationer, säger Eva Lena. Jag tror det är viktigt att få ut engagemanget på institutionerna så att vi alla drar åt samma håll.
Svenska institutet, som arbetar med att marknadsföra Sverige som studiedestination, har under året satsat på synlighet i USA, Kina, Saudiarabien och i Indien. Turnén i Indien och delvis i Kina ingår alltså i ett större nationellt sammanhang. Det är också viktigt att lyfta fram fördelar med Sverige, som till exempel att vi är ett innovativt land och att man inte behöver lära sig svenska för att studera här. Alla pratar engelska.

Läs också artikeln om LiU:s nya direktör för internationella relationer

Här är städerna som LiU besökt

Text: Elisabet Wahrby


Sidansvarig: elisabet.wahrby@liu.se
Senast uppdaterad: 2013-02-19