Göm menyn

Ta tåget i Europa!

Peter Fritzson, professor i datavetenskap, vill leva som han lär – det vill säga bidra med sitt strå till stacken för att rädda vår jord. Och han tycker fler på LiU ska göra det.

Vad har gjort att du är så starkt engagerad i miljöfrågorna?

Bild: Peter Fritzson, professor i datavetenskap– Det blev jag redan på 70-talet när jag var student här och läste Björn Gillbergs skrifter, han pekade på att miljöfrågan är så avgörande för mänskligheten. I bakhuvudet ligger också min upplevelse av naturens skönhet, redan som barn. Något oerhört värdefullt att värna om. Idag tänker jag på mina barn och barnbarn. Man kan tycka att medvetenheten om problemen skulle vara stor idag och att folk skulle agera därefter, och just nu, när Parisförhandlingarna varit i fokus så har ju frågorna lyfts fram. Men hur ser det ut om en månad? Samtidigt finns det ändå mer hopp nu, fler aktörer vill göra något, även om det inte är tillräckligt. Och solenergin, till exempel, har blivit mycket billigare, där finns lösningar om makthavarna bara bestämmer sig. Nu måste vi hursomhelst agera snabbt om vi ska slippa en framtida kollaps.

Hur kan man som LiU-anställd minska – eller åtminstone undvika att förvärra – miljöförstörelsen?

- Vi flyger ju mycket här på universitetet. Det är bra att vi har ett internationellt samarbete. Samtidigt uppstår en konflikt med miljöarbetet, det gäller att hitta en lämplig avvägning. Inom Sverige och Europa skulle det gå att ta tåg i mycket större utsträckning. Folk verkar omedvetna om det. Och eftersom resebyråerna är så inprogrammerade på att boka flyg så har de inte heller koll. Men jag ska på ett tredagarsmöte till München nu och då har jag köpt ett interrailkort. Resan Linköping tur och retur kostar 3.600 kronor, ungefär lika mycket som en flygbiljett. Flyg dit via Köpenhamn släpper ut drygt 700 kilo koldioxid, flyg via Amsterdam 1.1 ton på grund av omvägen, ett tåg nästan ingenting. På så sätt kan man bidra konkret till ett minskat utsläpp. Och dessutom – på tåget kan jag jobba, det vill säga ingen förspilld arbetstid.

Vad kan man göra mer som LiU-anställd, både i jobbet och i privatlivet?

- Man kan använda sig av tele- och webbkonferenser, skaffa sig en miljövänlig bil, cykla eller åka buss. Som lärare och forskare kan man bidra med sin kunskap i frågan till studenter och allmänhet. Själv anknyter jag till klimatfrågan oavsett vilka kurser jag undervisar i. Det går också att äta mer vegetariskt och påverka elförbrukningen på jobbet och hemma. Eller – om du vill ha ett kort svar: Se över Bilen, Biffen och Bostaden.

Har LiU ett tillräckligt bra miljöarbete, tycker du?

– Jag tycker universitetet kan göra mer. LiU har gjort en halvmesyr hittills, det skulle behövas ett centralt beslut att förbättra arbetet. Universitetet klimatkompenserar visserligen alla flygresor, men inte fullt ut. Det tycker jag vi borde göra. LiU borde också satsa på laddstolpar till elbilar, det görs inte. Och LiU borde utvärdera de miljöinsatser som görs för att se om de har tillräcklig effekt, och ha en ständig upplysningskampanj om hållbart resande. Sen finns det förstås bra saker som redan görs. Många universitet har till exempel ingen klimatkompensation överhuvudtaget. LiU har bra återvinning och källsortering. Men mer insatser behövs. Klimat och hållbarhet ska genomsyra universitetets alla utbildningar, en sådan ambition finns men den har inte kommit tillräckligt långt.

 

2015-12-15
Text och bild: Eva Bergstedt

 

 


Sidansvarig: elisabet.wahrby@liu.se
Senast uppdaterad: 2016-01-07