Göm menyn

Party for One - ett konstverk kommer till LiU

Bild: Konstverket Party for One av Cajsa von Zeipel. Foto: Charlotte PerhammarTvå konstverk av den internationellt kända och mycket produktiva konstnären Cajsa von Zeipel finns redan i Linköping. Det tredje, Party for One, levererades nyligen till Studenthuset. Som en kontrast till den ganska tysta studiemiljön på plan 4.

Cajsa von Zeipel är framför allt känd för sina överdimensionerade kvinnor i gips eller glasfiber. Ett exempel finns i universitetsparken, F-ble dimensions, ett annat är Hello Goodbye i Hackeforsrondellen. Konstnären är ursprungligen från Göteborg men bor sedan 2014 i New York.

Statens konstråd köper in konstverk och placerar sedan ut dem hos olika statliga myndigheter. Party for One är det första konstverk som Statens konstråd köpt av Cajsa von Zeipel.

– Hon är en viktig svensk konstnär, internationellt känd och väldigt produktiv. Skulpturen är en fin kontrast till den här annars ganska tysta platsen där många ungdomar finns. Party for One är en annan sida av ungdomslivet, säger Birgitta Silfverhielm, konstkonsult på Statens konstråd.

De stora, vita kvinnliga skulpturerna relaterar till historiens många klassiska vita marmorstatyer. Men Birgitta Silfverhielm tror att konstnären vill säga mer med sina verk.

– Att flickor inte alltid behöver vara så snälla. Party for One kan säkert provocera någon. Men man måste ta det ett steg vidare och sätta sig in i konstnärskapet. Det är det som är meningen med ett konstverk.

Bild: Konstverket Party for One av Cajsa von Zeipel. Foto: Charlotte Perhammar

Konstnären om sitt konstverk

Såhär skriver konstnären Cajsa von Zeipel själv när hon fått information om att hennes verk kommit på plats i Linköping:

"Det känns väldigt kul att ”Party for One” har hittat till Linköping. Jag har alltid sett mina skulpturer som en syskonskara så när tre av dem nu står i närheten av varandra känns det super, tryggt rent utav.

Det är tre skulpturer som är tydliga markörer för mitt konstnärskap.

Den första som placerades var “f-ble dimensions variable” från 2009. Den är faktiskt min andra figurativa skulptur och den första i överdimensionerad storlek. Jag gick fortfarande på Konsthögskolan och var tillräckligt naiv för att bara köra på, tack och lov. Den är ett sådant tydligt exempel på början av sökandet efter ett uttryck. Jag är därför väldigt glad att den står i universitetsparken.

2016 så placerades ”Hello Goodbye” i Hackefors rondellen. Titeln antyder på skulpturens öde av att dagligen bli förbipasserad men även till var jag var i mitt liv i den perioden. Senare samma år flyttade jag till New York.

Party for One som installeras idag är en av de sista skulpturerna jag arbetade med i gips. 2017 så visades denna skulptur först i en utställning i London (Insulting the archive på Arcadia Missa). Utställningen byggde på relationen mellan fyra karaktärer, inspirerande av mina närmsta vänner.

Den vita gipsytan tyckte jag var extremt intressant att jobba med och jag gjorde det under nästan tio år. Den för naturligtvis tankarna till klassisk skulptur, europeisk estetik och historia. Den står för en idé om vad och vilka som byggt upp vår kultur och vårt samhälle. Det är med andra ord en bra språngbräda att ta sats emot.

Att bryta med föreställningen om vem som är viktig, vad som är ett avgörande ögonblick osv.

I verket finns en del hintar till vad som jag sedan dess varit extra fokuserad på. Särskilt i arbetet med silikonskulpturer som jag arbetat med sedan två år tillbaka.

Jag försöker hitta ett sätt att bryta skulpturens ” frusna ögonblick” med att göra det osäkert vad som utspelar sig. Skapa parallella skeenden och införa objekt med tveksam användnings förmåga.

Jag gjorde den här skulpturen i en liten studio utan fönster i Peckham, London. Långt bort från Sverige och New York. Långt bort från mina favoritställen att köpa material.

Jag tycker det har fastnat i uttrycket. Det fick mig att testa nya sätt att arbeta på, tex spruta ut gips i en ”gräddspruta”.

Hoppas skulpturen kan skicka ut en känsla av något liknade. Att det alltid finns en väg att gå fast det kanske inte var den man hade tänkt sig."

Transporten

Att transportera det stora, ömtåliga verket från Stockholm till Linköping, och därefter genom dörrar, korridorer och hissar upp till plan 4 i Studenthuset var ingen enkel sak.

Statens konstråd var med och dokumenterade konstverkets res på film.

 

Bild: Konstverket Party for One av Cajsa von Zeipel. Foto: Charlotte Perhammar

 

Text: Elisabet Wahrby
Foto: Charlotte Perhammar
210317

 

Party for One © Cajsa von Zepel/Bildupphovsrätt 2021
Konstverket är skyddat enligt upphovsrättslagen (SFS 1960:729). Skyddet innebär att konstverket inte får återges eller tillgängliggöras för allmänheten utan tillstånd från rättighetshavaren. Exempel på nyttjande som kräver tillstånd är kopiering av konstverket till websidan, interna nätverk och mångfaldigande genom reprografiska metoder.


Sidansvarig: elisabet.wahrby@liu.se
Senast uppdaterad: 2021-03-22