Göm menyn

Ny profilbutik på nätet

För drygt ett år sedan stängde LiU-butiken. Men efterfrågan på profil- och presentartiklar har varit så stor att LiU Service nu börjat bygga upp ett nytt lager av produkter som kan beställas via nätet.

Johan Cederlund med profilartiklarUtanför Johan Cederlunds kontor står ett stort glasskåp, hyllarna är fyllda med profil- och presentartiklar som muggar, mössor, väskor, paraplyer och tröjor. Bland annat.
- Folk stannar till vid skåpet, tittar och kommenterar sakerna, säger Johan Cederlund, avdelningschef för Post & Husservice, den avdelning som fått ansvaret att återigen bygga upp ett lager av present- och profilartiklar.

När butiken stängde för drygt ett år sedan började avdelningarna själva lägga upp små förråd av present- och profilartiklar. Men ingen fick egentligen uppdraget att se till att det fanns ett centralt lager. Förrän områdeschefen på LiU Service tillsatte en grupp som fick i uppdrag att plocka ut ett antal produkter från den upphandlade leverantören. Nu ansvarar Post & Husservice för försäljningen, en avdelning som redan servar hela LiU och har logistiken för bland annat lagring och transporter.

Succesivt har varulagret vuxit och omfattar nu runt 30 olika artiklar.
- Artiklarna kan beställas via LiU Inköp på nätet, under rubriken Profil- och presentartiklar, berättar Johan Cederlund. Alla kan gå in och titta på utbudet, men bara några har behörighet att göra beställningar.
En nyhet är också att AV-service i C-huset har ett litet lager av artiklar som var och en kan köpa kontant eller med kort. Men då tillkommer moms. Här, samt vid receptionen i D-huset, visas alla profilartiklarna upp i glasskåp. Också i Norrköping kommer ett visningsskåp finnas framöver.

LiU-väskaFörsäljningen på nätet började så smått redan före sommaren.
- Det har rullat på riktigt bra, berättar Johan Cederlund. Första faktureringen var på 90 000 kronor och då hade vi ändå bara ett litet sortiment, det var sommarperiod och vi hade inte gjort någon direkt marknadsföring. Jag tror det fanns ett uppdämt behov, folk verkar glada över att försäljningen är tillbaka.
Men det är inte helt enkelt att hitta artiklar som passar alla. Därför har nätbutiken försökt bredda varukorgen, med fler artiklar och artiklar i olika prisklasser. Några har behov att beställa många, billiga saker, andra vill ha få men lite exklusivare saker.

LiU-mössan är en nyhet i sortimentet, en bra idé, tycker Johan Cederlund själv, efter de här senaste kalla vintrarna. Axelremsväskan har strykande åtgång liksom konferensmappen med block och pennor som delas ut gratis till de som arrangerar en konferens eller utbildning. Och fler saker är på väg in.

LiU:s Konferensmapp- Pins har efterfrågats av många, liksom slipsar och scarfs. Det är på gång men vi ville försöka ta fram en egen design så att det inte blir samma sorts slips som många andra företag har, fast med LiU-logga på istället. Vi håller också på att ta fram någon form av snyggare påse eller kasse att ta med sakerna i, en sån man får i lite exklusivare butiker.
Arbetet med att ta fram nya produkter görs i samarbete med Kommunikationsavdelningen.
- Det här är ju en profilfråga, säger Johan Cederlund. Det är viktigt att det till exempel blir rätt LiU-färger och att loggan blir helt korrekt.

På LiU-Inköp hittar du profil- och presentartiklarna

Text och foto: Elisabet Wahrby

2013-02-18


Sidansvarig: elisabet.wahrby@liu.se
Senast uppdaterad: Tue Feb 19 09:34:50 CET 2013