Göm menyn

Ny föreståndare vill sätta sprutt på språnget

Gunvor Larsson Abbad, ny föreståndare för Didacticum.

Ända sedan Gunvor Larsson Abbad för första gången satte sin fot på Didacticum, dåvarande CUL, som ny doktorand på LiU, har hon trivts här. Sedan 1 augusti är hon ny föreståndare för hela verksamheten.

Sin första bekantskap med LiU gjorde Gunvor Larsson Abbad redan 1992 när hon kom hit från hemorten Falkenberg för att läsa religionsvetenskap. Hon återvände 2001 som doktorand i handikappvetenskap. Och redan då kände hon att hon trivdes på Didacticum, eller CUL som det hette då. Ganska snart ”nästlade hon in sig som lärare” som hon själv uttrycker det, som mest har hon jobbat 50 procent som lärare på Didacticum. Så Gunvor Larsson Abbad är inget oskrivet kort när hon nu lämnar tjänsten som ansvarig för psykologprogrammet och tillträder som ny föreståndare för Didacticum.

Gunvor Larsson Abbad, ny föreståndare för Didacticum.Varför ville du ha det här jobbet?
- När tjänsten utlystes första gången kände jag mig inte redo, jag hade fortfarande oavslutade projekt som jag ville avsluta. Men när den tidigare föreståndaren, Margareta Bachrach-Lindström, slutade kände jag att nu är jag redo. Jag var en av fem som var på intervju för tjänsten, några dagar före midsommar. Jag var tydligen med att jag är en person som gärna sätter igång saker, avslutar dem, men inte gärna förvaltar. Jag kan vara lite tramsig, pratar först och tänker sen. Men jag levererar. Och tydligen var det en sådan person de ville ha. Jag blev förvånad, överraskad och glad över att jag fick jobbet. Det var i stor konkurrens, jag var den som var yngst och minst erfaren. Men jag är bra på att nätverka, knyta kontakter, föra ihop människor och se nya konstellationer.

Hur ser du på det Pedagogiska språnget?
- Jag vill fylla Pedagogiska språnget med mer innehåll, så att det händer något. Det vill den nya vicerektorn för utbildning, Roger Klinth, också. Han vill sätta sprutt på språnget, ta ett rejält skutt. Så här är vi överens. 
- Att Didacticum ska flytta in i det nya Studenthus Valla är bra och roligt, här kan vi bli en samlingspunkt, en dynamisk mötesplats där man får nya idéer. Didacticum ska vara lustfyllt och attraktivt, inte ett måste utan en plats dit man vill gå och där man utvecklas. Det ska vara en merit att ha gått på kurs här.

Hur vill du sätta sprutt?
- Didacticum har precis haft en utlysning ute där vi sökt nya medarbetare som ska undervisa här. Om man tycker att grundutbildning är kul så är Didacticum rätt plats.
- Kursutbudet har varit det samma ganska länge. Jag vill se över det. Vilket behov finns? Vad behöver organisationen? Vad saknas?
Gunvor Larsson Abbad, ny föreståndare för Didacticum.- Låna en pedagog är, som min företrädare började, med fungerar jättebra. Det ska vi fortsätta med. En halvdag får man gratis låna en pedagog för auskultation eller som bollplank, diskutera kursutbud eller IKT-lösningar.
- Didacticum har också ett vetenskapligt råd knutet till sig, för att få forskningsanknytningen. Rådet kommer att ha kompetensutveckling med oss i ledningen och styrelsen för Didacticum.
- LiU är också medarrangör på NU-konferensen 2018, en nationell konferens som vänder sig till alla som är engagerade i svensk högre utbildning. Där vill jag att så många som möjligt från LiU deltar.

Vad händer närmast?
- Närmast håller jag på med programmet för Pedagogikdagarna 14-15 mars nästa år. Det här brukar vara den typ av tillställningar där de redan frälsa möter andra frälsta. Jag vill försöka attrahera fler, hitta ett annat innehåll som lockar fler.

Vad är bra pedagogik för dig?
- Pedagogiken behöver inte alltid vara så enkelriktad och den kan få se olika ut. Jag är såklart påverkad av PBL, men den funkar inte överallt. Bra pedagogik ska vara studentaktiv, ett studentcentrerat lärande. Universitetet ska facilitera det med till exempel lokaler, hjälpmedel och handledning.
- Ett samarbetet mellan lärare och studenter kan öka sannolikheten att nå pedagogisk framgång. Därför ser jag fram emot Studenthus Valla, att finnas bland studenterna, att ha den kanalen nära, även om vi inte har direkt kontakt med dem.

Var tror du LiU står pedagogiskt om sex år?
- Jag tror vi är ett annorlunda campusuniversitet. LiU har tappat när det gäller det digitala, det behöver vi jobba med, i en vidare bemärkelse, men utan att förlora campuskänslan. Jag sätter stort hopp till Lisam som ett parallellt campus. Att jobba mer på nätet är ett sätt att få fler lärartimmar och fler aktiviteter utan att det kostar mer pengar. För det kommer vi inte att få.
- Jag tror att framtidens studenter inte bara är overaller. Titta på beteendevetenskaplig grundkurs, där finns alla sorters studenter, från 20-åringar till människor som mitt i livet som kommit på att det skulle vara kul att läsa beteendevetenskap. Eller när jag läste religion här, då träffade jag en farbror som var 65 år, hade haft köttdjur i hela sitt liv och först nu, när han gått i pension, hade tid att läsa religion. Den här blandningen som jag upplevt, det är fortfarande min förebild.

 

2016-11-02
Text och foto: Elisabet Wahrby


Sidansvarig: elisabet.wahrby@liu.se
Senast uppdaterad: 2016-11-07