Göm menyn

Jean-Michel blickar tillbaka på Kalas

I nio år har Jean-Michel Housset varit den drivande kraften bakom Kalasmottagningen. Han gör nu en tillbakablick innan det är dags att lämna stafettpinnen vidare.

Jean-Michel Housset har sparat flera av kalasaffischerna. Foto: Åsa Borg.– Kalasmottagningen är ett roligt och konkret projekt, som jag verkligen har trivts med, säger Jean-Michel. Det handlar ju egentligen om ett studentprojekt, som får en ny organisation varje år. Studenterna som är med är fantastiskt duktiga, det är tack vare deras planering och förberedelser som Kalaset blir så lyckat varje år.
Jean-Michel har sparat flera av affischerna från Kalasmottagningarna genom åren, och det märks att han – med all rätt – är stolt över sitt arbete.

– Det här är ett projekt som attraherar studenter som engagerar sig. Varje år har vi en kalasgeneral som driver hela det operativa arbetet. Sedan har vi en kalaskommitté med ett tiotal studenter som engagerar sig ideellt och tillsammans bygger upp hela Kalaset. Min roll är att stötta och coacha kalasgeneralen, och se till att ta tillvara erfarenheterna från ett år till ett annat. Varje år är det en ny kalasgeneral och en ny kommitté, så det blir ett nytt projekt varje år som ska byggas upp från grunden av nya människor. Det är också det som har gjort det så intressant. Att det blir en förnyelse varje år.

Idén med Kalasmottagningen är att välkomna de nya studenterna. De får reda på allt som är bra att veta som ny student, både när det gäller studier och studentliv. Ett smörgåsbord erbjuds i form av mässor där LiU:s stödverksamheter presenterar sig och där studenterna kan möta representanter från kommunerna och näringslivet. Studentkårerna får en chans att presentera sig och rektor hälsar de nya studenterna välkomna. Allt blandat med roliga upplevelser och musik under kvällen. 

– Det finns några bieffekter av kalasevenemanget som jag tycker är värt att lyfta fram. Kalaset är en möjlighet för studentföreningarna att visa upp sig och rekrytera nya medlemmar, och för kommunerna att visa upp den kommunala verksamheten och profilera sig som potentiella arbetsgivare. Något som gläder mig extra mycket är att Region Östergötland, som är ny samarbetspartner sedan förra året, tack vare sin medverkan i Kalas fick in många nya blodgivare.

Bild: Kalasaffischer. Foto: Åsa Borg.För Jean-Michel är det viktigt att varje campus får plats i evenemanget på lika villkor. I år sponsrade Östgötatrafiken med laddade resekort, så att studenterna från Norrköping enkelt kunde ta sig till och från Kalaset. Utöver aktiviteterna för de nya studenterna är Kalasmottagningen mötesplats för nya alumner, LiU:s samarbetspartner och anställda.

– Det har aldrig varit så många besökare som i år, tror jag! Redan när Kalaset öppnade klockan 14 var det lång kö till entrén. Kalas var ett mindre projekt när det startade 2005, och från 2008 har det skett en expansion. Det kräver å andra sidan mer logistik och planering. Evenemanget kostar mer, och varje år är det en liten kamp, faktiskt, för att få ihop ekonomin. Våra samarbetspartners betalar hälften av kostnaderna och LiU hälften. Kvaliteten på evenemanget är mycket viktig, och det gäller att hålla kostnaderna på en rimlig nivå i förhållande till de positiva effekter som kalaset ger. Varje år följer vi upp via enkätundersökningar hur deltagarna upplevde evenemanget, något som gör att det hela tiden kan utvecklas. Uppföljningen blir också startskottet för nästa års Kalas!

Mer om Kalasmottagningen

  • LiU:s kalasmottagning äger rum i början av september, och är Sveriges största studentmottagning.
  • Samarbetspartners är Linköpings och Norrköpings kommuner, och Region Östergötland.
  • Kalasmottagningens styrgrupp består av LiU:s kommunikationsdirektör Mariethe Larsson, kalasgeneralen, en representant från studentkårerna, Linköpings och Norrköpings kommuner samt Region Östergötland.
  • Jean-Michel Housset har fram till nu varit sammankallande i styrgruppen och den som drivit hela arbetet. Christina Almtun tar över den rollen, då uppdraget Kalas från 2017 flyttar över från Studentavdelningen till Kommunikations- och marknadsavdelningen.

Läs mer på LiU-Nytt om årets Kalas: Fullspikad Kalasmottagning med Sabina Ddumba

 

Text och foto: Åsa Borg
2016-09-15


Sidansvarig: elisabet.wahrby@liu.se
Senast uppdaterad: Thu Sep 15 10:35:08 CEST 2016