Göm menyn

Doldisarna som säljer LiU

Det finns en stor men kanske inte så välkänd grupp av medarbetare på LiU. Som har fin titel, bara jobbar deltid och avgår efter ett par år av naturliga skäl. Simon Ingebrand är en av omkring 60 studentambassadörer.

Simon Ingebrand, studentambassadröSom man blir bemött, bemöter man andra. Det var Simon Ingebrands tanke när han sökte ambassadörsjobbet.
- Jag blev så otroligt bra bemött när jag kom till LiU. Det var bra mottagande under nolleperioden, jag träffade bra faddrar som nästan blev som äldre syskon. Det skapar en positiv kultur som gör att man vill ge samma bemötande till nya studenter. Samtidigt är ambassadörsjobbet också ett väldigt bra extraknäck. Det är fritt och man kan själv styra när man vill jobba.

Arbetet som ambassadör innebär att man marknadsför LiU för presumtiva studenter. Det sker framför allt genom besök på gymnasieskolor och deltagande i studentmässor. Totalt genomför LiU ett 60-tal skolbesök varje läsår. Varje ambassadör gör runt fem såna besök som oftast tar minst en dag, beroende på vilken ort man besöker.
- Jag tror att ambassadörerna är det som kan få vågen att tippa över åt ena eller andra hållet, säger Christina Almtun, ansvarig för ambassadörsverksamheten på Studentrekrytering. Gymnasieeleverna vill träffa studenter och ställa de frågor som inte nätet eller broschyrer kan ge snabba svar på. Att träffas, ansikte mot ansikte, kan inte ersättas av varken hemsidor eller sociala medier.

Simon Ingebrand har ungefär samma syn på saken.
- Vi ambassadörer kan göra informationen mer personlig och komplettera broschyrerna. Man får inte bara en utbildning på LiU, man får ett liv. Det livet kan vi berätta om, till exempel hur man bor och hur en skoldag kan se ut.
Och Simon har sitt eget knep för hur han ska göra jobbet bra.
- Jag utgår från mig själv, hur var det när jag gick på gymnasiet? Vad var det jag undrade över då? Den känslan försöker jag komma ihåg nu. Och när jag ser aha-upplevelseminen hos dem jag möter, då känner jag att jag lyckats i jobbet.
Vilka egenskaper ska man ha för att vara en bra ambassadör?
- Man måste vara social, säger Simon. Gymnasieelever kan vara lite försiktiga, som ambassadör måste man själv ta initiativet och börja prata med dem. Man måste också känna för varan, jag vill kunna marknadsföra med gott samvete.

Ja, Simon verkar verkligen känna varmt för sitt LiU. Han är inne på fjärde året på Industriell ekonomi, efter ett års utlandsstudier i Tyskland. Han är 26 år, kommer från Sundsvall och när han skulle välja studieort var det aldrig någon tvekan.
- Jag ville först och främst till Linköping, utbildning kom i andra hand. Min familj har sommarhus här i närheten och jag har många finna sommarminnen härifrån.
Simons första möte med universitetet var en solig majdag när han besökte sin kusin som då pluggade här.
- Det var 28 grader varmt, folk satt vid Blå havet och åt glass, det var nästan romantiskt och väldigt långt ifrån en vanlig regnig tisdag i Ryd.

Christina Almtun på studentrekryteringenLiU har ett 60-tal anställda ambassadörer. Varje år rekryteras 15-20 nya, eftersom det blir en naturlig avgång när studenterna är klara med sin utbildning och lämnar LiU. Rekryteringen går till precis som när man söker ett vanligt jobb, med platsannons, ansökningshandlingar och intervju. Och jobbet är populärt, närmare 80 studenter söker varje år.
- Vi försöker rekrytera så att ambassadörerna ska spegla hela LiU, säger Christina Almtun (bilden till vänster). Att de representerar alla fyra fakulteterna, så många utbildningar som möjligt och alla våra campus.
Ambassadörerna utbildas vid tre tillfällen varje höst. Bland annat berättar biträdande universitetsdirektör Mats Arwidson om LiU:s historia, nutid och framtid. Man går igenom LiU:s budskapsplattform, utbildningsprogram och kurser samt hur studievägledning och andra instanser på LiU fungerar.
- Jag vill verkligen lyfta fram ambassadörerna, fortsätter Christina Almtun. De gör ett fantastiskt arbete. Jag får så mycket positiv feedback från mässarrangörer och gymnasieskolor.

Vad skulle Simon säga till någon som funderar på att söka jobb som ambassadör? 
- Kör! Det är så mycket skönt folk som jobbar som ambassadörer. Man får träffa folk från andra utbildningar och andra campus. Och vi har väldigt kul på våra resor.
Simon minns en resa till Örebro. När de skulle hem med tåget hade det fallit mängder av snö och tågen var kraftigt försenade. Det blev stopp i Hallsberg, sen fick de sitta i många timmar på Katrineholms station innan de till slut kom iväg hem.
- Den där resan har blivit ett internt skämt bland oss ambassadörer. Liksom en resa till Gällivare när nästan allt vårt LiU-material kom bort på flyget och vi fick stå vid ett litet rangligt träbord med några broschyrer och marknadsföra LiU.

Som sagt känner Simon verkligen för varan han säljer. Men finns det inte något dåligt med LiU?
Simon tänker en stund.
- C-huset, säger han sen och storskrattar. Nej, men allvarligt talat. Det är svårt att snacka bort att byggnaderna kunde varit roligare. Det är helt omöjligt att lära sig hitta i A- och B-huset. Linköpings universitet är ett miljonprogramsbygge.

 

Ett bevis på att ambassadörerna kan få vågen att tippa över till LiU:s fördel är det här mailet som landade i Christina Almtuns mailbox:

Hej!
Jag är student på ett annat universitet. I veckan träffade jag tre av era underbara studenter på vår informationsdag. Jag fick så otroligt bra bemötande att jag just nu verkligen har ögonen öppna för Linköpings universitet, deras kärlek till ert universitet och stad var så solklar att de fick mig att känna mig som hemma.

Text och foto: Elisabet Wahrby


Sidansvarig: elisabet.wahrby@liu.se
Senast uppdaterad: Tue Apr 09 13:28:51 CEST 2013