Göm menyn

Aseel Berglund är årets entreprenöriella lärare

Priset till årets entreprenöriella lärare gick i år till Aseel Berglund, universitetslektor vid Institutionen för datavetenskap.  Hon får utmärkelsen för sitt gränsöverskridande och innovativa arbete med såväl undervisning som entreprenörskap inom spel.

 Det känns jättekul att få priset! Det är ett kvitto på att jag gör bra och rätt saker. Det värmer i hjärtat att bli uppmärksammad både som lärare och forskare, men också som entreprenör, säger Aseel Berglund efter prisutdelningen. 

Porträtt på Aseel Berglund, utomhus, somrig bild i motljus.

Någon blomma i handen blev det inte i stunden, den får komma senare eftersom priset delades ut via Zoom under LiU:s chefsdag. Priset till årets entreprenöriella lärare delas ut av LiU Innovation för att uppmuntra att kunskap och idéer som föds på LiU kommer det omgivande samhället till del. Förutom äran följer också en check på 20 000 kronor till förkovran.

Entreprenörskapet är den röda tråden i Aseel Berglunds gärningar. Hon undervisar i ämnet i kurser som Mjukvaruteknisk entreprenörskap, men hon smyger även in det på kurser som ingenjörsprofessionalism och kandidatkursen för Industriell ekonomi med inriktning i datateknik.
 Jag vill få med tänket och uppmuntrar studenterna att använda kurserna till att utveckla sina egna idéer i projektarbeten. Mitt mål är att studenterna ska tycka att kursen är rolig och att de får kunskaper som går att tillämpa i entreprenöriella projekt så de bli rustade för egna entreprenöriella resa. Därför utvecklar jag mina kurser hela tiden så de är aktuella och verklighetsförankrade. 

Spelutveckling och spelifiering är hennes expertområde och hon använder spelmekanismer för att vi ska tycka det är roligt att lära oss saker, utvecklas och röra på oss. Ett exempel är spelet Tangle Math som hon utvecklat för att barn ska lära sig huvudräkning. Spelet finns att ladda ner på både App store och Google play. Ett annat spel gör det roligare för barn att få in fysisk rörelse i vardagen – snart kommer en variant för vuxna. 
 Jag drivs av att lösa problem och det föder idéer. Entreprenörskap handlar om att ta idéerna ända in i mål genom att tillgängliggöra dem för samhället och göra dem ekonomiskt lönsamma. Och den kombinationen av utmaningar gillar jag, säger Aseel Berglund.

Motiveringen till ”Linköpings entreprenöriella lärare 2020” lyder: 
Årets pristagare är en gränsgångare som rör sig mellan akademi och industri. Aseel Berglund bidrar till en entreprenöriell kultur vid Linköpings universitet, både som inspiration till lärarkollegor och till studenter där hon integrerar nyttiggörande, entreprenörskap och innovation både som forskare och lärare, där hon bland annat har - tillsammans med kollegor - skapat nya kurser som verkligen engagerar studenterna.

Det egna entreprenörskapet riktar in sig på spel, ofta designade för barn och deras speciella behov, och då med nya innovativa spelupplägg, nya sensorer och nya spelkontroller. Ett gott exempel på detta är Tangle Math som stimulerar barns huvudräkning. Spelet har arbetats fram tillsammans med Christer Fuglesang och lanserades på Nobelmuseet. Aseel Berglunds senaste spel adresserar en mycket viktig fråga i dagens samhälle och det är är ett innovativt rörelsespel för att motverka barns stillasittande.

 

Text: Anna Valentinsson

Foto: David Einar


2021-01-18




Sidansvarig: elisabet.wahrby@liu.se
Senast uppdaterad: 2021-01-18