Göm menyn

Campusbussen blir kvar

Det blir företaget Söne Buss som kommer att köra campusbussen från och med augusti 2019. Med två bussar i timmen åt båda håll vid högtrafik. Det står klart när upphandlingen nu är klar.

Campusbussen. Foto: Thor BalkhedCampusbussen hamnade i blåsväder när Riksrevisionen kritiserade LiU för att ha skrivit avtal med Östgötatrafiken utan upphandling, vilket också uppmärksammades av Konkurrensverket. Bussen har också varit aktuell i den pågående effektivitetsutredningen. Samtidigt har universitetsdirektör Kent Waltersson varit tydlig med att bra kommunikationer mellan våra campus är en strategiskt viktig fråga för LiU.

Efter ett gediget upphandlingsarbete där totalt sju aktörer lämnat anbud står det nu klart att det blir Söne Buss som kommer att bedriva trafiken. Det är ett familjeföretag som startades redan 1927 och har sin bas i Lidköping. De har erfarenhet av att bedriva kollektivtrafik, expressbusstrafik och skoltrafik. Avtalet med Söne gäller från augusti 2019 till och med våren 2027.

LiU hade i upphandlingen satt ett takpris på 10 miljoner kronor per år, vilket är den summa som bussen kostar idag. Söne buss lämnade det bästa priset; 8,5 miljoner.
- Ett mycket bra arbete av Upphandlingsenheten, kommenterar Karolina Ganhammar, chef för Fastighetsavdelningen som ytterst ansvarar för Campusbussen.

Representanter för studentkårerna har deltagit i upphandlingsprocessen och är idag glada för att man kommit fram till en lösning.
- Vi vill ha bussen kvar så det här har varit ett orosmoment, säger Elin Mattsson från LinTek.
- Bussen är en av våra viktigaste frågor, säger Jacob Larsson från Consensus. Nu får vi avvakta och se detaljerna, vi sitter gärna med i fortsatta diskussioner.
- Det här känns bra! Det blir ingen minskning av turerna och det verkar flexibelt när det gäller till exempel hållplatser, säger Sofia Ritenius från StuFF.

De som kan åka med campusbussen är, liksom tidigare, studenter och medarbetare på tjänsteärende. LiU-kortet gäller som färdbevis. Kopplingen till Östgötatrafiken försvinner och det är inte längre möjligt att åka på Campusbussen med Östgötatrafikens kort.
- Östgötatrafiken var inte med och lämnade anbud, säger Karolina Ganhammar. Hur de gör nu vet jag inte. Men vi börjar nu arbetet med att utveckla detaljerna tillsammans med Söne buss.

Söne Buss - från 1927 till 2018

  • Söne Buss grundades 1927 av Albert Gustafsson i Söne, en liten ort 15 km utanför Lidköping. Den första linjen kördes mellan Söne handelsbod och Lidköping i en T-Ford.
  • Idag, drygt 90 år senare, har företaget gått från en anställd och en buss till 450 anställda och 200 bussar.
  • Vill du veta vad som hänt däremellan? Fler årtal och annan information finns på Söne Buss hemsida

 

 


Elisabet Wahrby 2018-09-19




Sidansvarig: elisabet.wahrby@liu.se
Senast uppdaterad: 2018-09-20