Göm menyn

IKT och hållbart lärande

Bild: Mingel vid pedagogikdagarna i Norrköping

Hållbart lärande och IKT-pedagogik stod i fokus vid årets upplaga av Pedagogikdagarna som bjöd på både föreläsningar, utställningar och mingel.

För femte året i rad arrangerades LiU:s Pedagogikdagar den 13 och 14 mars, också i år av Didacticum. På grund av krock med NU-konferensen 2018, där LiU är en av medarrangörerna, hade årets upplaga av Pedagogikdagarna reducerats till halvdagar. Ett drygt 60-tal medarbetare hade anmält sig i Norrköping och närmare 120 i Linköping. De fick också möjlighet att träffa några av de IKT-pedagoger som knutits till Didacticum och som ska fungera som stöd och hjälp för verksamheten.

Hört på Pedagogikdagarna

Bild: Stina HellmanVarför ville du bli IKT-pedagog?
Stina Hellberg, IKT-pedagog och administratör vid sjuksköterskeprogrammet
- Jag har en IKT-utbildning i botten och arbetar som administratör på sjuksköterskeprogrammet. Det finns så mycket roligt och kreativt man kan göra för den här utbildningen och de skriker efter hjälp. Programmet finns på två orter och man skulle kunna arbeta mer med ”blended learning” alltså traditionell offline-undervisning och olika IKT-lösningar. Inte bara filmade föreläsningar utan till exempel digitala tester. Lärarna har idéer men många är osäkra på tekniken och rädda för att göra fel.

Hur känns det att organisatoriskt nu tillhöra Didacticum?
Bild: Anna SöderströmAnna Söderström, IKT-studion och samordnare för IKT-pedagogerna
- Båda tummarna upp! Vi har hittat hem och är inte längre ett tillfälligt projekt som förlängs hela tiden. Och nu kan vi hjälpa hela LiU. Vi sitter kvar i Key-huset till det nya Studenthus Valla är klart. Men också efter det kommer vi ha verksamhet kvar i Key-huset men bygga om studion, fokusera på bild, ljud och video i lärande aktiviteter. Film är ett kraftfullt verktyg men inte alltid lösningen. Man kan göra mycket med bara power point, key-not och ljud.

Varför är du här idag?
Kjell Karlsson, universitetsadjunkt och biträdande studierektor för Fysik och Elektroteknik, ITN
- Det är intressant att se vilket utbud som finns, jag ser det som kompetensutveckling. Jag är lite för traditionell för Bild: Kjell Karlsson”flipped classroom” men jobbar med quizzar i Lisam. De kan användas som ren examination eller vid duggor och det går att göra dem individuella så att studenterna inte kan kopiera varandra. Quizzarna är också bra för att se vad studenterna har svårt för, om det är någon fråga som många svarar fel på.

Vad var det viktigaste du ville förmedla med ditt föredrag ”IKT-pedagogik vid LiU”?
Andreas Eriksson, IKT-pedagog och universitetslektor i farmakologi
- En viktig sak är hur man tar hand om studenterna efter en filmad föreläsning. Fokus är inte tekniken utan den diskussion man har efteråt. Bild: Andreas ErikssonFilmen ersätter inte lärare på plats.
- Studenterna över lag verkar nöjda men jag skulle vilja undersöka om de lär sig mer med metoden flipped classroom. Kanske ett ämne för forskning?

Vad tar du med dig från föreläsningen ”Lärande för hållbar utveckling”?
Ann-Charlotte Bivall, lektor i pedagogik vid IBL
- Vi diskuterade hållbar utveckling vid kaffebordet häromdagen. Vad är hållbar utveckling och hur får man in det i undervisningen? Nu har jag fått igång tankarna. På ett sätt finns inga svar, men svaret kan också vara att det finns väldigt mycket och många Bild: Ann-Charlotte Bivallsätt att få in det i undervisningen, till exempel vilka exempel man använder i sin undervisning. Ett diffust svar på din fråga.

Vad tar du med dig från den här dagen?
Samuel Edelbring, undervisar i medicinsk pedagogik vid IMH
- Inspiration, praktiska tips och kollegiala möten. Vi behöver jobba vidare med studenters ansvar och ägande av sitt lärande, det finns behov av att hitta redskap för att möta morgondagens studenter. Hur ser de på lärande och hur riggar vi för det? Vi tror vi vet och vi jämför med när vi själva var studenter. Det här behöver vi diskutera.

Bild: Samuel Edelbring

 


Elisabet Wahrby 2018-03-15




Sidansvarig: elisabet.wahrby@liu.se
Senast uppdaterad: 2018-03-19