Göm menyn

Tips på hur man kan tänka kring text och bild

  • Varje skärmbild visas i tio sekunder, därför kan inte texten vara lång, man måste hinna läsa. De mallar vi använder för skärmarna är anpassade för detta. Också länkadresser bör vara korta och enkla så att man hinner se och komma ihåg.
     
  • Det begränsade textutrymmet ställer krav på att man fattar sig kort och hushållar med utrymmet. Det är också viktigt att bilder ställer ungefär samma krav på hur nära läsaren behöver vara.
     
  • Försök att få rubrik, text, bild och länktext att komplettera varandra istället för att upprepa samma ord flera gånger. Är det studenthälsan som arrangerar en kurs kanske man kan få med det enbart i länktexten.
     
  • Hänvisa till mer information på webben. Det är ett sätt att skapa nyfikenhet och dra in folk till webben. Till exempel: Läs hela listan på liu.se!
     
  • Försök hitta kortare synonymer och enklare ord. Långa ord stjäl utrymme på skärmen, måste stavas av och är svårare att läsa och förstå.
     
  • Var sparsam med interna förkortningar, det är inte säkert att alla förstår. Men skriver man för t ex IFM:s skärmar så är det klart att man kan använda förkortningen IFM.
     
  • Varje mall kräver en bild. LiU har ett eget bildarkiv, men det krävs behörighet för att få tillgång till det. Kommer man inte på något annat kan en vacker bild från campus fungera.
     
  • Sök bilder på google men kontrollera rättigheterna. Sök på engelska – det ger fler resultat. Bra gratis bilder finns också på: https://pxhere.com/
  • Ta egna bilder men tänk på att följa LiU:s bildspråk.
     
  • Tänk också på! Innan man säger ja till att publicera något, fundera på om fler kommer att vilja ha ut samma eller liknande information. Säger man ja till en konferens eller seminarium måste man säga ja till alla och det kan bli för mycket.
  • Undantag kan göras efter redaktionell bedömning.
  • Informera på rätt skärmar! Information som vänder sig till läsare på ett visst campus eller viss byggnad ska enbart visas där. Effekten av att ”översprida” information kan bli att läsare uppfattar att informationen inte berör dem.
  • Skärmarna är inte den enda lösningen. Fundera på om det finns bättre kanaler att informera i.

 

 

 

Kontakt

Peter Modin, formgivning
peter.modin@liu.se
013-285887

Elisabet Wahrby, innehåll
elisabet.wahrby@liu.se
013-281641

 

Instruktion

Manual för publicering på skärmarna (pdf) Uppdaterad 200818

 


Sidansvarig: elisabet.wahrby@liu.se
Senast uppdaterad: 2020-08-18