Göm menyn

Stulen eller borttappat telefon

Stöld eller förlorad IT-utrustning ska alltid rapporteras till IT-avdelningen. Beroende på vilken utrustning du har kan IT-avdelningen genomföra exempelvis spärra SIM-kortet i telefonen för att förhindra missbruk.

Gör alltid en polisanmälan om du har fått utrustning stulen.

Kontakta även Kundcenter omgående på helpdesk@liu.se, 013-28 28 28 eller skapa ett ärende via MinIT.

  • Är den telefon som försvunnit en hanterad MDM-enhet (inköpt efter 2018-01-10) kan vi sätta telefonen i "förlorat läge". En text presenteras på telefonens skärm som hänvisar upphittaren till Teleservice på LiU. När telefonen är i det läget kan vi också spåra den när den är igång och har täckning.
  • Är det inte en hanterad enhet ska du ändå rapportera in detta så hjälper vi dig!

Spärra telefonen

Vi kan hjälpa dig att kontakta Tele2 för att spärra ditt abonnemang, men som regel gör vi ett SIM-kortsbyte. Detta gör att SIM-kortet i din försvunna enhet blir oanvändbart, men du kan snabbt och smidigt fortsätta ha samma telefonnummer i en lånad enhet.

För ett SIM-kortsbyte behöver vi bara veta LiU-id eller telefonnummer samt vart du vill ha det nya kortet skickat.

För att spärra telefonen behöver vi ha följande:

När telefonen är spärrad blir den oanvändbar även för andra simkort. Om telefonen inte har skärmlås kan man fortfarande komma åt innehållet i telefonen, kontakta därför Helpdesk på 013-28 28 28 så hjälper de dig med att radera telefonens innehåll på distans.

Förlorat läge (Iphone)

Är den telefon som försvunnit en iPhone kan du gå in i iCloud och markera enheten som förlorad. Du får då möjlighet att ange ett kontaktnummer som syns på displayen om någon vill återlämna den.


Sidansvarig: johan.gilbertsson@liu.se
Senast uppdaterad: 2019-05-22