Göm menyn

Hänvisningsguide för mobiltelefon

Innehåll (genvägar):

  1. Att ringa med hjälp av automatiskt telefonist
  2. Frånvarohänvisning
  3. Överflyttning av samtal
  4. Gruppsamtal
  5. Återuppringning vid upptaget och vid ej svar
  6. Medflyttning av telefon till annan anknytning
  7. Röstbrevlåda
  8. Direktval

 


1. Att ringa med hjälp av automatisk telefonist

Ring 6666 och säg namnet på den person du vill bli kopplad till (internsamtal). Den automatiska telefonisten upprepar namnet. Om det är fel säg NEJ. Om det är rätt: vänta kvar på uppkoppling. Prata inte för sakta men försök tala tydligt.

 


2. Frånvarohänvisning 

Frånvarohänvisningen meddelas endast för de som ringer till ditt fasta nummer. Samtal som rings till mobilnumret kommer att gå fram till dig.

Det finns 3 sätt att hänvisa telefonen:

  1. Via knappsats. Fördel: kan sparas som kontakt i telefonboken och kan göras utan att behöva prata.
  2. Via automatisk telefonist.
  3. Via växeln. Fördel: möjlighet att lägga scheman i förväg, störst flexibilitet. Ring 1000 (013-28 10 00).

2.1 Hänvisning via knappsats

Ring upp och knappa in hänvisning

  • Ring upp 490
  • Invänta kopplingston
  • Slå kod:
  Hänvisningskod
Åter om en timme *23*1#
Åter nästa arbetsdag *23*2#
Sjuk (avstängd tillsvidare) *23*3#
Tjänstledig (avstängd tills vidare) *23*4#
Återkommer ett visst klockslag. Exempel visar "återkommer kl 13:45". Ändra 1345 i koden till din tid. *23*1*1345#
Återkommer ett visst datum. Exempel på återkommer 25/1:  *23*2*0125#
Ta bort hänvisning  #23#
  • Invänta hänvisningston (hackton) som bekräftar att hänvisningen är sparad.
  • Koppla ned 

Frånvaromeddelande om sjukfrånvaro eller tjänstledighet måste alltid tas bort manuellt när du är tillbaka.

 

Eller använd QR-koder

Skanna QR-koden nedan i kameraläget på din mobiltelefon. Tryck på notisen som dyker upp när du skannar koden för att genomföra samtalet.

Eller lägg till hänvisningens nummer (anges ovanför QR-kod här nedan) som en kontakt i din adressbok. Kommatecknet (paus, invänta kopplingston) får du fram genom att hålla in *

Åter om en timme

490,*23*1#

QR-kod för att genomföra hänvisning att du återkommer om en timme.

Åter nästa arbetsdag (nästa vardag)

490,*23*2#

QR-kod för att genomföra hänvisning att du återkommer nästa arbetsdag.

 

 

 

 

 

 

 

Ta bort hänvisning

490,#23#

QR-kod för att rensa hänvisning. Du är åter anträffbar.

2.2 Via automatisk telefonist (från egen anknytning)

  • Ring 6665
  • Ange (säg) frånvarobesked enligt nedan
    • Återkommer klockan (ex 14.30)
    • Återkommer den (ex 15 december)
    • Sjuk
    • Tjänstledig

Den automatiska telefonisten repeterar hur meddelandet uppfattats. Om det är OK, säg ingenting, om det är fel - säg NEJ och försök igen.

Hänvisningen ska upphöra

  • Ring 6665 och säg Ta Bort.

 


3. Överflyttning av samtal

  • Be den du talar med att vänta
  • Tryck **
  • Mata in önskad anknytning
  • Vid svar koppla ned

Vid upptaget eller ej svar

  • Tryck * på nytt.

Det ursprungliga samtalet återfås.


4. Gruppsamtal

  • Be den du talar med att vänta
  • Tryck **
  • Mata in önskad anknytning
  • Vid svar tryck 3 för att starta gruppsamtalet

Vid upptaget eller ej svar

  • Tryck * på nytt.

Det ursprungliga samtalet återfås.

OBS nytt externnummer slås med inledande linjeprefix (0), ex **0 013 etc.


5. Återuppringning vid upptaget och vid ej svar

Denna tjänst fungerar bara till anknytningar i växeln, ej externa nummer.

  • Upptaget-ton, alternativt rington, hörs
  • Tryck 5
  • Koppla ned

Beställningen gäller i två timmar.

När anknytningen blir ledig ringer telefonen. Svara - då ringer den sökta anknytningen upp. Efter 8 sekunder upphör signalen på din telefon om du inte svarar och den beställda återuppringningen försvinner.


6. Medflyttning av telefon till annan anknytning

Ring 490 och invänta kopplingston

  • Slå kod *21*ank dit du flyttar#

  Avbeställning:

  • Ring 490 och invänta kopplingston
  • Slå kod #21# 

7. Röstbrevlåda

När du inte har möjlighet att svara på dina samtal, kan den inringande välja att lämna ett meddelande i din röstbrevlåda. 

Mottagna meddelanden aviseras genom ett SMS från avsändare Tele2. 
Du lyssnar av meddelandet genom att ringa nummer 8930.
 
Lyssna på dina meddelanden från egen mobil
1. Ring 8930
 
Lyssna på dina meddelanden från annan telefon inom företaget
1. Ring 8930
2. Tryck * och ange din anknytning, följt av #
3. Ange din pinkod följt av #. Om du saknar pinkod så kontakta teleservice på teleservice@liu.se.
 
Lyssna på dina meddelanden från utlandet
1. Ring +46 13 28 8930
2. Brevlådenumret är din anknytning
3. Ange din pinkod följt av #. Om du saknar pinkod så kontakta teleservice på teleservice@liu.se.
 
Röstbrevlådans menyval (huvudmeny):
 
2 Avlyssnade meddelanden
4 Inställningar
6 Radera meddelande

8. Direktval

Ringa från universitetets växel till...

Regionens växel

010-103 + anknytningsnummer alt

73 +prefix+ anknytningsnummer

Prefix US= 3

Prefix VS o LiM = 4

LiU:s växel

013-281000 alt

011-363000 alt

1000 (internt)

Röstbrevlåda

8930

Tele2 kundtjänst

220

Externa kortnr ex. 1177 etc.

490, vänta på ton, 0 + nummer


Sidansvarig: johan.gilbertsson@liu.se
Senast uppdaterad: 2019-09-13