Göm menyn

Fjärrhjälp med TeamViewer

När du ringer till LiU IT:s Kundcenter finns möjlighet att få hjälp genom att personal kopplar upp sig mot din dator, efter ditt godkännande, för att enkelt kunna felsöka och instruera dig. Om du har en LiU-dator eller en AD-klient finns denna funktionalitet inbyggd. Om du inte har det behöver du installera ett program som heter TeamViewer.

Windows

Ladda ner klienten för Windows

Mac

Ladda ner klienten för Mac

 

Instruktion för Windows

Systemkrav: Windows 7, 8.x och 10

Internet Explorer

För att starta programmet klicka på länken ovan för Windows. Klicka sedan "Kör" och sedan "Kör" igen. Uppge det ID och Password som dyker upp i programmet för supportteknikern.

Programmet installeras inte på din dator.

Firefox

Klicka på länken ovan för Windows och därefter på Spara fil. Kör nu filen från platsen där du valt att spara den. Starta programmet genom att dubbelklicka på filen och välj Kör på säkerhetsvarningen. Uppge det ID och Password som dyker upp i programmet för supportteknikern.

Kasta filen om du inte vill ha kvar programmet i din datorn när samtalet är avslutat.

Instruktion för Mac

Systemkrav: Mac OS 10.6 eller senare

Safari

Klicka på länken ovan för Mac. TeamViewer-klienten hämtas nu ner till mappen "Hämtade filer" (MacOS 10.5) och en .dmg-fil läggs på skrivbordet. Om den inte startar automatisk där får man dubbelklicka på den hämtade dmg-filen som ligger på skrivbordet och därefter på ikonen för TeamViewer.

Välj Öppna på varningen och uppge det ID och Password som dyker upp i programmet för supportteknikern. När samtalet är avslutat så stäng QuickSupport och mata ut dmg-filen på skrivbordet om du inte vill ha det kvar i datorn. Tänk på att även kasta filen som ligger i Hämta filer.

Firefox

Klicka på länken ovan för Mac. TeamViewer-klienten hämtas ner till skrivbordet som en dmg-fil. Dubbelklicka på den hämtade dmg-filen och därefter på ikonen för TeamViewer.

Välj Öppna på varningen och uppge det ID och Password som dyker upp i programmet för supportteknikern. När samtalet är avslutat så stäng QuickSupport och mata ut dmg-filen på skrivbordet om ni inte vill ha det kvar i datorn.

 


Detaljerad information

Funktion

TeamViewer är en snabb, enkel och säker lösning för fjärrhjälp. Detta program låter supporttekniker få tillgång till din skärm efter ditt godkännande.

För att använda TeamViewer behövs ingen installation i datorn. Man hämtar enkelt TeamViewer QuickSupport, ett litet exekverbart program som bara behöver startas. När man fått hjälp och programmet stängs så kan man välja att kasta TeamViewer, inga extra filer finns installerad i datorn. 

Säkerhet

TeamViewer inkluderar full kryptering, baserad på RSA privat-/publik kodnyckel och AES (256 Bit) session kodning. Denna teknologi är baserad på samma standard som https/SSL och anses fullständigt säker med dagens standard.

Kodnyckeln garanterar också full klient-till-klient dataskydd.

För varje ny session som startas genereras ett nytt lösenord för att garantera extra förebyggande av obehörigt tillträde till fjärrsystemet. Det är inte heller möjligt att kontrollera en dator osynlig.

IT-hjälp och guider i Comaround

 

Fjärrhjälp med hjälp ac TeamViewer

 

 

 

Kontaktinformation

IT-support för anställda

Tel: 013-28 2828
E-post: helpdesk@liu.se

IT-support för studenter

Tel: 013-28 5898
E-post: helpdesk@student.liu.se

Felanmälan via webb

Formulär för felrapportering via MinIT


Sidansvarig: johan.gilbertsson@liu.se
Senast uppdaterad: Wed Jan 30 14:26:08 CET 2019