Göm menyn

Tvåstegsverifiering vid inloggning

Tvåstegsverifiering kommer att aktiveras på LiU-konton* med start under 2020. Det är en åtgärd för att öka säkerheten för inloggning med LiU-konto utanför campus och bidrar till att förhindra att konton kapas eller missbrukas.

Tvåstegsverifiering innebär att du bekräftar att det är du som loggar in mot våra IT-tjänster (inledningsvis e-post, Lisam, Sharepoint-samarbeten, Officeprogram via webbläsaren, med mera) med hjälp av en app i en mobiltelefon. Verifiering krävs inte när du loggar in på själva datorn.

Kan jag aktivera tvåstegsverifiering redan nu?

Ja, det kan du göra. Använd guiden för tvåstegsverifiering i MinIT. Du behöver vara ansluten till LiU:s nätverk antingen på plats på campus eller genom att slå på och ansluta FortiClient VPN för att kunna genomföra aktiveringen på distans. 

Se gärna videoklippen nedan som förberedelse.

Varför tvåstegsverifiering?

Varje dag tar LiU emot en stor mängd försök till så kallat nätfiske via mejl. Syftet med sådana mejl är att få tag på användares användarnamn och lösenord. Om du råkar falla för nätfiske skyddar tvåstegsverifieringen dig i de allra flesta situationer. Om någon kommit över ditt lösenord kommer hen inte åt ditt konto när du har tvåstegsverifiering aktiverat, eftersom du själv verifierar din inloggning när det sker från en extern enhet eller utanför LiU:s fasta och trådlösa nätverk.

Illustration tvåstegsverifiering.

Efter att du aktiverat tvåstegsverifiering kommer du få en notis till en app i telefonen när du behöver verifiera dig. I appen verifierar du dig och blir sedan inloggad och kan använda tjänsterna som vanligt. Högerklicka på bilden och välj "Öppna bild i ny flik" om du vill se bilden i större format.

När kommer tvåstegsverifering införas?

Efter incidenten med nätfiske 24 juni 2020 är det nu möjligt för alla medarbetare att på egen hand aktivera tvåstegsverifiering. Upplägget kring införande nedan kan komma att revideras.

Aktiveringen införs på några institutioner i taget med start under 2020. Det kommer att informeras i nyheter på Insidan och via prefekter om när införandet kommer ske. Du kommer också att meddelas personligen via mejl (från utskick@liu.se) när det rullas ut på just din institution.

När det är dags för din institution kommer du att ha 14 dagar på dig att aktivera tvåstegsverifiering när det passar dig. Ingången till den guide du ska följa för aktiveringen blir synlig i MinIT när det är dags för din institution. Detta får du reda på via mejl.

Efter 14 dagar aktiveras tvåstegsverifiering automatiskt på ditt konto om du inte har slutfört guiden i MinIT. Du får då ett mejl med information om hur du slutför aktiveringen.

Vad behöver jag som medarbetare göra?

Använd guiden i MinIT för att aktivera tvåstegsverifiering på ditt konto.

Du behöver göra vissa val utifrån just dina förutsättningar för att det ska fungera och därför kan IT-avdelningen inte göra en övergripande aktivering fullt ut för alla medarbetare.

Så här går aktiveringen till (logga in med LiU-id för att spela video):
Tillägg till videon: Utöver att genomföra aktiveringen på plats på campus kan du även använda FortiClient VPN på distans.

Vad händer när jag genomfört aktiveringen?

När du har gått igenom guiden och aktiveringen har lyckats kommer du att ha tvåstegsverifiering kopplat till ditt LiU-konto. När du befinner dig utanför våra campus och loggar in på IT-tjänster (inledningsvis Office365, dvs e-post, Lisam, Sharepoint-samarbeten, Officeprogram via webbläsaren, med mera) behöver du verifiera din inloggning med hjälp av en app i en mobiltelefon.

Du kommer att meddelas i inloggningsförfarandet när du behöver verifiera dig. Se till att ha notiser påslagna i verifieringsappen eftersom appen meddelar att du behöver verifiera dig.

Logga in med LiU-id för att spela videon:

 

*gäller anställda-konto, inte beslutskonton och övriga konton.


Sidansvarig: karin.linhardt@liu.se
Senast uppdaterad: 2020-06-29