Göm menyn

Temporära mötesgrupprum nu i Teams

Dela upp ett möte i mindre grupper, diskutera och återsamlas igen.

Nu finns en funktion som gör att en mötesorganisatör kan bryta upp ett möte i tillfälliga grupprum, så kallade breakout-rum. Funktionen är en betaversion och kan därför innehålla buggar och justeras vartefter. IT-avdelningen har valt att slå på funktionen i ett tidigt stadium för att underlätta för den undervisning som behöver bedrivas online.

Mötets deltagare delas in i rummen för att diskutera en fråga eller bolla idéer. Mötesorganisatören kan skicka meddelanden till alla grupper via möteschatten medan grupprummen är öppna, se gruppernas chattar och hoppa mellan olika grupprum och delta i konversationen. Grupprummen kan begära att organisatören kommer in i deras rum om de behöver hjälp. När organisatören vill avrunda kan hen skicka meddelande till samtliga grupprum i chatten och uppmana till att avrunda och därefter hämta tillbaka alla deltagare tillbaka till det gemensamma mötet.

Illustration av person som deltar i onlinemöte.

Vad ingår i grupprumsfunktionen?

  • Du kan skapa upp till 50 grupprum i ett och samma pågående möte. Möjlighet att förbereda grupprum innan ett möte startar är under utveckling.
  • Du kan välja om medlemmar ska tilldelas automatiskt till grupprummen eller om du vill göra indelningen manuellt.
  • Mötesorganisatören är den som kan använda funktionaliteten för grupprum. Deltagare kan inte skapa några grupprum på egen hand. Än så länge kan det bara finnas en mötesorganisatör.
  • Det går i nuläget bara att skapa grupprum i möten som har bokats ”privat”, dvs som inte har schemalagts via en kanal.
  • Du kan skapa grupprum i möten via skrivbordsappen på datorn, inte via anslutning i webbläsare eller mobilapp.


Funktioner som tillkommer inom kort

  • Skapa grupprum i möten som schemaläggs via en kanal.
  • Fler personer utöver organisatören ska kunna hantera grupprum och gå emellan dessa.
  • Återanvända rum i både återkommande och möten som sker en gång.
  • En timer som startar en nedräkning som visar när rum kommer att stängas.
     

Vad behöver jag göra innan jag börjar använda detta?

  1. Aktivera nytt mötesutseende (läs mer om det här) och starta om Teams-appen.
  2. Se till att du har den senaste versionen av Teams-appen installerad. De deltagare som inte har senaste versionen av appen kommer mötesorganisatören inte att kunna flytta iväg till grupprum. De blir kvar i huvudmötet och kan ha en diskussion där.

    Hur du fixar senaste versionen av appen: tryck på din profilbild i Teams för att öppna menyn. Välj Sök efter uppdateringar.

Hur gör jag om jag vill skapa grupprum?

I nuläget går det att skapa grupprum när ett möte är igång.

I mötet finns det i menyraden en ikon för grupprum. När du klickar på den får du upp en ruta med val där du kan ställa in om du vill skapa rum automatiskt och manuellt samt hur många rum du vill ha. När du tryckt på att skapa rummen dyker det upp en panel i högerkant där rummen visas. Där kan du tilldela manuellt (om du har valt det alternativet), öppna rummen och överblicka vilka deltagare som är i vilket rum.

Skärmklipp av grupprum.


2020-09-14



 

Ikon för e-post.Prenumerera på IT-nyheter

Få nyhetsbrev 4 gånger per termin som sammanfattar IT-nyheterna för LiU-anställda. Anmäl dig här!

Få uppdateringar via RSS. Kopiera denna länk.

Senaste IT-nyheterna


Sidansvarig: karin.linhardt@liu.se
Senast uppdaterad: 2020-09-14