Göm menyn

Nära IT-stöd

IT-arbetsplatsenheten är den enhet på IT-avdelningen som arbetar med vad vi kallar det nära IT-stödet. Vi erbjuder stöd, hjälp och råd för alla steg i en LiU-ägd enhets livscykel – från inköp till avveckling. IT-stöd erbjuds som regel för alla medarbetare som har ett IT-konto Large eller högre (se information om abonnemang här).

I dagsläget erbjuder vi alla institutioner (eller motsvarande) IT-stöd på LiU-ägd hårdvara. Några av våra områden är:

  • Inköp av IT-utrustning och installation/konfiguration
  • Leverans av hårdvara och konfiguration på plats tillsammans med medarbetaren
  • Support på plats för alla LiU-ägda datorer gällande plattformarna Windows, Mac och Linux
  • Support på plats för alla LiU-ägda telefoner gällande plattformarna iOS och Android
  • Hjälp vid avveckling av hårdvara så att den omhändertas på ett säkert och miljöeffektivt sätt.

Utlån

Utöver detta har vi ett stort utbud med låneutrustning med allt från adaptrar, tangentbord och möss till bärbara datorer och projektorer.

Se vad som finns att låna här (LiUdesk, inloggning krävs).

Uppstartshjälp och hjälp i föreläsningssal

Undervisar du på LiU erbjuder vi möjlighet till uppstartshjälp vilket innebär att en tekniker finns behjälplig i anslutning till föreläsningen och säkerställer att tekniker fungerar som önskat. Vi har också tekniker som kan hantera akuta problem med utrustning som uppstår inför eller under en föreläsning.

Ring till LiU Kundcenter på 013-28 28 28 eller beställ via LiUdesk.

Teknikstöd för evenemang på distans

IT-avdelningen kan hjälpa till med tekniken vid större evenemang, så som disputationer och konferenser. Använd det länkade kontaktformuläret för att göra en förfrågan.

Se distansutrustade föreläsningssalar

Kontaktformulär i LiUdesk

Tilläggsavtal IT-support

Om en institution/motsvarande önskar IT-support för utrustning/tjänster som inte innefattas av den vanliga finansieringen tecknas ett tilläggsavtal för IT-tjänster. Exempel på detta kan vara institutionsägda undervisningssalar, forskar- och labbmiljöer eller stöttning vid kontohantering.

Kontakta Kundcenter för att komma i kontakt med rätt person för att prata om tilläggsavtal.

Servicepunkter och öppettider

Skydda dig och andra från smittspridning

En grundläggande förutsättning för att vi som jobbar med tekniskt stöd ska kunna utföra vårt arbete är att Folkhälsomyndighetens, Region Östergötlands och Länsstyrelsens rekommendationer och restriktioner gällande Covid-19 följs där vi är verksamma. Vi uppmanar därför besökare vid våra servicepunkter visa hänsyn genom att hålla avstånd till både tekniker och andra medarbetare som är på besök (eller står i kö).

 

Campus Valla 

A-huset, ingång 17, entréplan. Fasta öppettider: vardagar 9.00-11.00 och 13.00-15.00.

B-huset, ingång 27, entréplan. Fasta öppettider: vardagar 9.00-11.00 och 13.00-15.00.

OBS: Servicepunkterna på Campus Valla är stängda under vecka 52 och vecka 53. Öppnar igen vecka 1.
 

Campus US

Hus 006, ingång 54, plan 11. Öppet endast för bokade ärenden. Fasta öppettider för denna servicepunkt kommer efter årsskiftet.

Campus Norrköping

Kåkenhus, hus ett, plan 3. Öppet endast för bokade ärenden. Fasta öppettider kommer på sikt.


Sidansvarig: karin.linhardt@liu.se
Senast uppdaterad: 2020-11-18