Göm menyn

Frågor och svar

Kan jag använda Eduroam på andra universitet?

Ja. Lista över svenska deltagare finns på www.eduroam.se och internationella på www.eduroam.org.

Hur konfigurerar jag min dator för Eduroam?

Se webbsidan med instruktioner. Du är välkommen att använda andra operativsystem eller mobila enheter, men vi kan tyvärr inte ge någon support på dessa.

Vad är mitt lösenord till Eduroam?

Innan du kan använda Eduroam måste du skapa ett nytt lösenord specifikt för detta ändamål. Detta gör du i MinIT där loggar du in med ditt vanliga LiU-ID och följer länken Mina konton. Klicka sedan på Eduroam.

Varför krävs ett särskilt lösenord till Eduroam?

Detta beror främst på säkerhetsskäl. Lösenordet för Eduroam sparas normalt i datorn tillsammans med konfigurationen, vi tycker inte att man ska behöva göra detta med lösenordet till sin LiU-ID. Vidare så är det möjligt att lura användare att ansluta till falska accesspunkter och på så sätt stjäla användares lösenord. Vissa tekniska begränsningar i många operativsystem underlättas dessutom genom att vi har separata lösenord för Eduroam.

Varför får jag inte välja lösenord själv?

Vi vill aktivt hindra våra användare från att använda samma lösenord som till det vanliga LiU-ID:t. Lösenordet som genereras är krångligt. Men eftersom man bara behöver ange det en gång per konfiguration så hoppas vi att det ska vara hanterbart!

Jag har en besökare från ett annat universitet som inte kan använda Eduroam hos oss, vem ska hen vända sig till?

Som besökare ska man alltid vända sig till sitt hemma-universitet. LiU-IT har tyvärr ingen möjlighet att felsöka externa användare. För anställda är det möjligt att skapa besökskonton för Netlogon.

 


Sidansvarig: karin.linhardt@liu.se
Senast uppdaterad: 2019-03-05