Göm menyn

Kurser för beställare - 2020

Upphandlingsenheten och Redovisningsenheten inom Planerings- och ekonomiavdelningen (PEA) vid LiU anordnar en grundkurs för beställare. 

Kursen innehåller både teori och praktiska övningar.

Målgrupp

Du som beställer varor och tjänster vid LiU. Alla nya medarbetare som gör eller kommer att göra beställningar behöver gå kursen likaså medarbetare som inte tidigare har gått beställarkurs.

Inplanerade kurstillfällen 2020

Med anledning av Covid-19 epidemin har beställarkursen anordnats på distans via Zoom under våren 2020. Även höstens kurser kommer att hållas på distans och det går nu att anmäla sig till någon av de inplanerade kurstillfällena enligt nedan:

1-2 september
DEL 1  - TEORI: 
Tisdagen den 1/9 kl 08.00 – 12:00
DEL 2 – PRAKTIK: Onsdagen den 2/9 kl 10.00 – 15:00 (inklusive lunchpaus)

 

6-7 oktober
DEL 1  - TEORI: Tisdagen den 6/10 kl 08.00 – 12:00
DEL 2 – PRAKTIK: Onsdagen den 7/10 kl 10.00 – 15:00 (inklusive lunchpaus)

 

9-10 december
DEL 1  - TEORI: Tisdagen den 9/12 kl 08.00 – 12:00
DEL 2 – PRAKTIK: Onsdagen den 10/12 kl 10.00 – 15:00 (inklusive lunchpaus)

Var och hur

Ca en vecka före aktuell kursomgång skickar vi ut outlookinbjudningar till ett Zoom-möte per kursdag till de som har anmält sig. Du deltar från valfri plats där du kan sitta ostört och uppkopplad med ljud (och helst också med rörlig bild) vid din dator.

Under DEL 1 håller kursledarna teoripresentationer och visar er hur ni smidigt kan räcka upp handen, ställa frågor och delta interaktivt i Zoom.

Inför DEL 2 kommer ni själva att ta del av ett inspelat teoripass. Därefter kör vi en inledande frågestund innan det blir gemensamma genomgångar varvat med arbete enskilt eller i mindre grupper i digitala grupprum. Efter en stunds enskilt arbete går vi sedan igenom uppgifterna gemensamt. För att kunna logga in i Raindance utbildningsmiljö och genomföra övningsuppgifterna behöver du antingen sitta uppkopplad på LiU:s fasta nätverk eller koppla upp dig med säker anslutning via VPN (Cisco Anyconnect eller FortiClient).

Självfallet kommer vi att ta fikapauser, men kaffe/te och tilltugg får ni fixa själva 😊!

Info om Zoom

Info om hur du laddar ner Zoom från Min-IT (om du inte redan har appen i din dator) samt lite enkla instruktionsfilmer om hur Zoom fungerar hittar du här.

Kursledare

Personal från Upphandlingsenheten (UE) och Planerings- och ekonomiavdelningen (PEA).

Ur programmet

  • Bakgrund till upphandlingsreglerna
  • Kort introduktion till Lagen om offentlig upphandling (LOU)
  • Vad är ramavtal och hur avropar (beställer) man från ramavtal?
  • Hur man avropar från LiUs lokala ramavtal (ett urval av dem)
  • Statliga ramavtal. Visning av avropa.se.
  • Direktupphandling - hur går det till?
  • E-handel - vad innebär det?
  • Hur du använder och söker i LiU:s avtalsdatabas för ramavtal
  • Hur du beställer från LiU:s elektroniska beställningssystem, Raindance. Genomgång av funktionerna i systemet.
  • Praktiska övningsuppgifter i datorsal

Anmälan

Du anmäler dig genom att logga in med ditt LiU-ID och klicka på "Anmäl mig" nedan.
Minst 8 deltagare behövs för att kursen ska bli av och max antal deltagare är 12. Kursen är kostnadsfri.

Frågor

Kontakta Upphandlingsenheten, Sofia Gripenbäck, sofia.gripenback@liu.se, 013-28 66 52 eller Planerings- och ekonomiavdelningen, Ulf Craemer, ulf.craemer@liu.se, 013-28 10 43.

Välkommen med din anmälan!

Du måste vara inloggad för att kunna anmäla eller avanmäla dig

Logga in med LiU-id

Namn Anmälda personer
1-2 september 2020 2/12
6-7 oktober 2020 0/12
9-10 december 2020 0/12
Expanderad vy

Sidansvarig: eva.rosell@liu.se
Senast uppdaterad: 2020-06-18