Göm menyn

Kreativ friskvård på distans

Distansläget ger vissa mer tid till friskvård, eftersom de slipper pendla – medan andra förlorar sin dagliga cykeltur till jobbet. Det kan vara svårt att hitta motivation och lust till aktivitet när man sitter hemma. Men på LiU finns flera aktiva medarbetare med olika kreativa idéer till rörelse i vardagen.

Kom i håg att lägga in pauser i arbetet när du sitter hemma och den naturliga promenaden eller cykelturen till jobbet försvinner. Du reser dig kanske inte lika ofta för att gå till skrivare, kopiator eller kaffeautomat - eller för att prata med en kollega.

Många friskvårdsanläggningar eller andra fritidsaktiviteter kanske har stängt, eller så kanske du inte kan eller vill gå dit. Här följer några tips från dina kollegor på LiU om hur de får in rörelse i distansläget. Läs även om distansarbete samt friskvårdsbidrag på Insidan.

Cyklar "till jobbet" och tränar med SVT

Elaine Sjögren (HMV) 

Jag har alltid, sommar som vinter, cyklat till och från mitt arbete. Det är ett praktiskt och skönt sätt att skingra tanken. Man får frisk luft och regelbunden vardagsmotion. Nu, i distansläget, så försvann detta. Nu har jag mitt hemmakontor 2 meter från sovrummet. Jag insåg att jag saknade min cykeltur, så nu försöker jag ändå starta dagen med att ta en cykeltur ”till jobbet” innan jag börjar arbeta.

I vanliga fall brukar jag alltid försöka att ta trapporna upp till mina kontor i Studenthuset och i Växthuset, men nu har även den vardagsmotionen försvunnit. Mitt hus har två våningar, så jag får nog börja gå lite i trapporna upp och ner här hemma ett antal gånger under dagen istället.

Jag vill tipsa om att slå på TV1 lagom före förmiddagsfikat. Klockan 9.10 sänds ett program som heter Hemmagympa med Sofia, med 20 minuter långa styrke-, kondition- och rörelsepass med förslag på olika svårighetsnivåer. Har jag inga möten inplanerade, så försöker jag vara beredd med gympaskor på fötterna och en T-shirt och köra passen. Passen finns även på SVTPlay.

Ett annat tips är att installera appen Pausit på jobbdatorn, så kan man med önskat intervall bli påmind om att ta en paus och göra rörelser.

Man blir gladare av dagliga rutiner och får energi av att röra lite på sig samtidigt är det bra att markera en skillnad mellan fritid och jobb.

Tränar på Zoom med kollegorna

Jenny Ewen (UF) 

Jag bor ca. 4,5 mil från LiU. Nu när jag arbetar hemifrån använder jag min pendlingstid till vardagsmotion. Innan distansläget tränade jag gärna på ett lunchpass eller i gymmet. Människor och musik inspirerar mig 😊 men tyvärr så går jag inte dit längre.

Eftersom jag saknar det sociala med att träna pass och i gymmet har jag börjat hålla i digital lunch-träning. Jag lägger upp en zoom-länk i Teams åt mina kollegor. Vi loggar in och så håller jag i ett 30 min pass med fokus på rörlighet, balans och styrka. Jag har testat några gånger och det har gått bra, det är en viktig paus från arbetet vid datorn och vi hinner även skratta och prata lite.

Det är viktigt att inte ha för stora krav på sig när det gäller träning. Lite och ofta är bättre än inget. Att sätta upp ett litet mål/utmaning kan skapa motivation och gör motionen roligare. Jag har t ex börjat att ta bilder på sådant som jag ser på mina promenader och löpturer i naturen runt mig. Om man som jag saknar det sociala kan man ju också försöka hitta olika sätt att ”träna digitalt tillsammans”.

Tar 30 minuter i friska luften för att orka mer

Martin Hägglund (HMV) 

Egentligen har pandemin inte påverkat mina motionsvanor så mycket. Jag brukar normalt försöka cykla till och från jobbet, ca 1 mil från Ekängen där jag bor, vilket är ett skönt och naturligt sätt att få in vardagsmotionen. Jag löper också ett par gånger i veckan.

Nu cyklar jag inte på morgonen längre men jag bokar in en promenad, cykel- eller löprunda under lunchen. Att få komma ut 30 min och få lite frisk luft och skingra tankarna gör att jag orkar mer på eftermiddagen. Eller varför inte ta ett zoom/telefonmöte i samband med en promenad när det är fint väder ute.

Jag tycker om att komma ut i naturen och jag tar mig gärna även ut på kvällar med pannlampa när barnen har lagt sig, det är en speciell känsla att fara fram i skogen i mörkret med ljuskäglan fokuserad på stigen framför sig. Att höra ljudet av rådjur som smiter undan i skogen, och kanske med lite tur få syn på en älg eller vildsvinsfamilj (på avstånd). Detta kanske inte är allas medicin, var och en har sin motivation för att få till vardagsmotionen. För mig är det ett sätt att må bättre och orka mer, jag blir också på bra humör när jag får röra på mig.

Hittar kreativa träningsmöjligheter utomhus

Karolina Ganhammar (UF) 

Jag har alltid varit en morgontränare som gått på olika pass tillsammans med ett gäng träningskompisar. Nu när jag flyttat till Göteborg var jag beredd på att jag behövde hitta andra träningsrutiner, men uppbrottet blev ju abrupt och inte som jag tänkt. Så då fick jag tänka kreativt och lösa träningsrutinerna på annat sätt. Jag har en del träningsredskap hemma så det har funkat bra med styrketräningen. Men jag saknar verkligen spinningpasset som jag körde på onsdagmornarna! Det var ett underbart gäng med en fantastisk ledare som peppade oss alla till stordåd.

När det gäller träning är rutin och variation viktigt för mig. Jag letar tips på nätet, hittar bra filmer på youtube och inspireras av bra böcker. Jag har ett instagram-konto som jag kallar ”karroganistranar” där jag lägger ut ganska mycket, ibland får jag peppande kommentarer och tips där. Det är roligt och det ger mig motivation. Jag blir även motiverad av att sätta upp mål. Kanske att ”om en vecka” ska jag klara göra 10 situps mer än förra veckan, eller om en månad ska jag kunna stå på händer, eller springa 5 km utan att stanna, eller…

Sen tycker jag det är jätteroligt att försöka göra vardagliga saker till träning: som att sitta på huk eller stå på ett ben när man borstar tänderna, stå i jägarvila och föna håret, hitta en stor härlig sten och göra knäböj med etc. Extra glad är jag för att jag fått ett riktigt fett traktordäck till landet!

Upptäcker vår vackra natur

Robert Jonsson (IKOS) 

För att jag ska klara av att sitta vid datorn så pass mycket som det blir när jag arbetar på distans är det viktigt för mig att röra på mig. Jag brukar börja dagarna med en timmes aktivitet. Ofta har det blivit en cykeltur på knappt tre mil. Ibland blir det ett pass i hemmagymmet istället eller så går jag en promenad på golfbanan i Åtvidaberg – då har jag med mig en klubba (järn 6:a) och spelar snabb och fantasifull golf. Det har även hänt att jag åkt och simmat en tidig morgon. Jag simmade betydligt oftare innan det blev distansläge och min kropp saknar det. När det blir lite varmare i sjöarna kommer jag simma oftare.

Jag har en sambo som är intensivvårdssjuksköterska... så jag har respekt för viruset... Men rörelse är viktigt och det underlättar att det ju är vår ute – det är perfekt att bege sig ut och cykla eller gå och mysa på golfbanan med klubba och boll.

Mitt tips är att uppskatta vår vackra natur, upptäck den genom att vara aktiv ute (gå, spela golf, cykla, jogga mm). Börja med det som känns "roligt" för dig!

Promenerar med sina kollegor på distans

Lejla Kronbäck (UF) 

Jag bor på landet och brukar bilpendla ca en timme om dagen. Denna timme försöker jag nu använda till rörelse istället. Jag upplever att jag rör på mig mycket mer än vanligt och har även sett det på statistiken från min träningsklocka. I vanliga fall leder jag inomhusträning för barn och vuxna i min hemby. Det har vi fått pausa nu och istället har jag börjat springa och promenera mer. Jag brukar låna grannarnas hundar och gå på långa långpromenader.

På vardagarna tar jag lunchpromenader med mina kollegor på IFM. Vi ”träffas” digitalt och pratar, visar våra omgivningar för varandra, eller peppar varandra om nån behöver det. Det handlar inte bara om att gå ut och röra på sig, utan även att få en liten dos av den otvungna sociala kontakten. Man kan prata om man vill, men man kan också bara koppla upp sig och bara njuta av att få höra folk prata.

För mig har det varit väldigt motiverande att låna hund att gå med. Man går gärna lite längre, om man inte traskar på egen hand. Och så får man så himla mycket glädje tillbaka. Jag blir också sporrad av appar med tävlingsinslag där rörelse eller skattjakt ingår. Jag vill gärna ”levla” eller slå någon parameter i tidigare statistik.


Karin Midner 2020-05-14



 

 

Elaine

Jenny

Martin

Karolina

Robert

Lejla

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Sidansvarig: didacticum@liu.se
Senast uppdaterad: 2020-05-15