Göm menyn

Friskvårdsportal genom ActiWay

I friskvårdsportalen kan du söka fram alla godkända friskvårdsaktörer, köpa friskvård och se ditt saldo.  

Första gången du loggar in på nya friskvårdsportalen?

Klicka på bilden nedan för att komma till portalen. Logga in med ditt LiU-ID och lösenord så är du inne i portalen.

Friskvardsportal genom ActiWay




Hittar du inte din friskvårdsaktör hos ActiWay?

Läs mer under "Frågor och svar om friskvård". Klicka på länken till vänster i menyn för att ta del av alla frågor och svar. 

Bra att veta

  • Genom att klicka på friskvardsportalen.liu.se, logga in med ditt LiU-id och lösenord, kan du söka fram alla aktuella och godkända friskvårdsaktörer som uppfyller kraven enligt LiU:s riktlinjer för friskvård.

  • I friskvårdsportalen kan du köpa din friskvårdsaktivitet och se ditt friskvårdssaldo; d.v.s. hur mycket av ditt friskvårdsbidrag du har använt och hur mycket du har kvar.

  • Finns din friskvårdsaktör i portalen hos ActiWay kan du som vanligt besöka denne, visa din legitimation och meddela på plats att du vill betala med ActiWay. Aktören reglerar saldot för ditt friskvårdsbidrag direkt på ditt friskvårdskonto.

​Frågor och svar

Hanterar ActiWay kvitton från anslutna friskvårdsaktörer?

S: Nej, ActiWay hanterar inte kvitton från anslutna aktörer. Det är viktigt att du först söker bland aktörerna på friskvårdsportalen för att se om din aktör är ansluten eller ej. Om du har ett friskvårdskvitto från en ansluten aktör är rådet att gå tillbaka till aktören och be dem att återta köpet. Varken LiU eller ActiWay kan garantera att aktören återtar ett friskvårdsköp.

Jag hittar inte min friskvårdsaktör i listan på friskvårdsportalen. Vad gäller?

S: Du kan fortsätta träna hos din friskvårdsaktör, men för att slippa ligga ute med egna pengar, rekommenderas alltid i första hand att gå till en ansluten aktör där du kan nyttja bidraget genom att enbart visa din legitimation. Du kan tipsa ActiWay att din friskvårdsaktör borde läggas in i portalen eller kontakta din HR-konsult som vidarebefordrar ditt önskemål till ActiWay. 

Om en aktör inte är ansluten till ActiWay får du istället logga in i Actiway för att redovisa ditt kvitto. Det är viktigt att du läser igenom instruktionerna om vad ett kvitto ska innehålla, hur du laddar upp det innan du slutför registreringen och skickar in kvittot för att säkerställa att allting finns med. I korthet behöver du scanna eller fota ditt kvitto, logga sedan in på ditt ActiWay-konto, därefter klicka på ”Mina köp” och sedan på ”Skicka in kvitto”. Du behöver också ange kontonummer till ActiWay som sedan återbetalar ditt utlägg den 25:e månaden efter att utlägget godkänts.

Om jag har en visstidsanställning som går ut den 1 oktober, vilken ersättning får jag då?

S: Friskvårdsbidraget beräknas utifrån antalet dagar du är anställd under året, och den exakta tilldelningen beräknas utifrån ett år på 360-dagar. Om du arbetar delår blir ditt friskvårdsbidrag - totalt årligt friskvårdsbidrag/360 x antalet arbetade dagar. Vilket innebär att om frågan ställs i januari, får du ett friskvårdsbidrag baserat på följande uträkning: (2000/360)x(9x30) = 1 500 kronor.

Fler frågor och svar


första gången du loggar in

  • Klicka in på  friskvardsportalen.liu.se
  • Skriv in ditt LiU-ID och lösenord, logga in och du är inne i friskvårdsportalen

Obs! ​Om du går in direkt på actiway.se kan du inte logga in med lösenord eller BankID. Du måste logga in via friskvardsportalen.liu.se
 

SÖK FRISKVÅRDSAKTÖRER, KÖP ONLINE OCH SE DITT SALDO

Kontakta ActiWay

Vill du föreslå en friskvårdsaktör? Eller har du frågor? Kontakta ActiWay via portalen eller via info@actiway.se eller tfn 08-510 622 90.
 

Nyhetsbrev från ActiWay

ActiWay mejlar nyhetsbrev en gång i månaden till alla medarbetare. Nyhetsbreven syftar till att inspirera till friskvård. Du kan när som helst avsäga dig prenumerationen.

frågor och svar

Till alla frågor och svar


Sidansvarig: monika.rissanen@liu.se
Senast uppdaterad: 2019-05-16