Göm menyn

Lokal samverkansgrupp (LSG)

Lokal samverkansgrupp skall bestå av prefekt/enhetschef samt, där institution/enhet så önskar, ytterligare en företrädare för arbetsgivaren samt ett ombud för Lika villkor, tre arbetstagarrepresentanter utsedda gemensamt av personalorganisationerna (SACO, OFR/S och SEKO) samt ett av de lokala arbetsmiljöombuden. För var och en av dessa skall finnas en
personlig ersättare. Ordförande i lokal samverkansgrupp skall vara prefekt/enhetschef och som sekreterare, dock ej ledamot, skall administrativ chef/personalintendent fungera.

Den lokala samverkansgruppen skall sammanträda regelbundet dock minst 1 gång per månad. Sammanträdena skall dokumenteras i minnesanteckningar.

  • I CSG/LSG skall arbetsmiljöfrågor behandlas som rör:
  • Företagshälsovård/Studenthälsovård
  • Handlingsplaner för arbetsmiljöarbetet
  • Planering av nya eller ändrade lokaler, anordningar, arbetsprocesser, arbetsmetoder och arbetsorganisation.
  • Planering av användning av ämnen som kan föranleda olycksfall eller ohälsa.
  • Upplysning och utbildning som rör arbetsmiljön
  • Arbetsanpassnings- och rehabiliteringsverksamheten på arbetsstället.
  • Lika villkor
  • Miljö
  • Säkerhet
  • Studiesocial arbetsmiljö

Läs mer om LSG:s uppgifter i samverkansavtalet - se bilaga 2

Läs mer om arbetsmiljöombudens uppgifter

Förslag 1 på kalender/årsagenda för arbetsmiljöfrågor på LSG

Förslag 2 på kalender/årsagenda för arbetsmiljöfrågor på LSG


Sidansvarig: camilla.nylander@liu.se
Senast uppdaterad: 2017-06-20