Göm menyn

Studera på distans - tips och råd för studenter

Här har vi sammanställt en del generella rekommendationer som kan vara bra att tänka på i en vardag där du kanske spenderar en stor del av tiden hemma.

Glöm inte att följa uppdateringar från LiU på LiU:s sida om coronavirus.

Tjej som sitter vid ett köksbord med ryggen mot kameran, böcker på bordet.

Att studera online

Vid undervisning online distribueras lärmaterial via de IT-verktyg som LiU har i sin infrastruktur. Se länkar i högerspalten. Rekommendationen till undervisande personal är att använda:

  • Microsoft 365: Teams och PowerPoint.
  • Videokonferensverktyget Zoom.
  • Kursrum i LISAM.

För dig som student kan det innebära att du behöver koppla upp dig via fjärrinloggning och att du behöver sätta dig in i vilka programvaror vi som universitet har tillgång till, även för installation i studentdatorer.

I första hand bör aktiviteter ske asynkront (oberoende av tid och plats) online.

I andra hand sker aktiviteter synkront (live) online. Vad som väljs ska kommuniceras av lärarna i din kurs.

Struktur i vardagen - skapa rutiner

  • Försök att få dagen hemma att så långt som möjligt att likna en normal schemalagd undervisningsdag. Genom att försöka ha kvar rutiner, eller skapa nya som passar situationen, signalerar de ett lugn och trygghet till kroppen.
  • Ha tydliga tider som du pluggar, bestäm när du ska börja och när du är ledig. Stäng av datorn när dagen är slut eller flytta dig till en annan plats.
  • Ta regelbundna pauser och en ordentlig lunchrast.
  • Se till att röra på dig, få frisk luft och dagsljus varje dag – t ex ta en lunchpromenad eller ”gå till campus” på morgonen och ”gå hem från campus” när dina föreläsningar eller lektioner slutar.
  • Bra studieteknik kan hjälpa dig att lyckas med dina studier.

Här hittar du filmer om effektiv studieteknik som kan hjälpa dig strukturera upp ditt pluggande (inloggning krävs)

Ergonomi - variera dig!

  • Tänk flexibilitet, ofta är en studentlägenhet inte anpassad för att sitta statiskt framför en dator. Variera hur och var du sitter ofta, se över din belysning, stol/bord. Om du har en strykbräda eller en hög byrå - använd den som ståskrivbord. Alternativt kan du lägga en kartong under skärmen för att höja upp den till ögonhöjd.
  • Kom ihåg att ta pauser och rör på dig! När vi är hemma har vi en tendens att bli mer stillasittande, det kan leda till stelhet. Det finns t ex appar som du kan ladda ner till din dator eller mobil som hjälpa till och påminna dig, men det räcker också med en påminnelse i mobilen eller din kalender.
  • Försök att komma ut varje dag för att få dagsljus och daglig motion (om du inte är sjuk).
  • Var uppmärksam på tidiga kroppsliga signaler för att förhindra belastningsskador – t ex ömhet, spänning eller stelhet i muskler och leder.

Kommunikation - håll kontakten med vänner och kurskamrater

  • Sociala interaktioner, informella kontakter och idéutbyte är något som inte kommer lika naturligt när man inte kan träffas fysiskt. Håll kontakten med dina kurskamrater via digitala kanaler eller telefonen.
  • Boka in digitala fikapauser (på Teams eller Zoom) eller ring varandra lite extra om så bara för att prata ett tag.
  • Har du ingen att bolla med när du är själv? Ring en kompis för att prata lite och lösa det där problemet du kört fast med.
  • När du har ett seminarium, föreläsning eller ett möte som inte kräver en dator, anteckningar eller delning/visning av skärm – försökt att röra på dig. Stå upp vid ditt bord och om du har trådlösa hörlurar så kan du gå runt  i lägenheten. Är det möjligt för dig att bara lyssna, tex om du är på ett möte, försök att ta det som ett promenadmöte. Frisk luft, rörelse och sociala kontakter påverkar oss positivt.

Om du känner oro - stöd finns

  • Känner du oro över din studiesituation kan du kontakta Studenthälsan för råd och stöd. Har du andra studierelaterade problem kan du vända dig till din studievägledning. Om du behöver råd och stöd gällande problem med din utbildning eller arbetsmiljö kan du kontakta din kår eller sektion.
  • Upplever du hälsorelaterade besvär, som inte har koppling till dina studier, ska du alltid kontakta hälso- och sjukvården, via telefon 1177, eller din husläkare.
  • Känner du dig orolig? Om du har möjlighet - var inte ensam med dina tankar utan umgås med andra som du känner dig trygg med. Försök att hitta en balans mellan att faktiskt acceptera din oro, som är en naturlig reaktion/känsla, och att prata om den.  
  • Och kom ihåg – det här coronaläget/distansläget kommer att gå över!

Försäkring

  • Alla studenter omfattas av olycksfallsförsäkring som gäller under skoltid och när du reser till och från campusförlagda moment. 

Läs mer om din försäkring

 

Foto: Cecilia Olsson


Sidansvarig: corona@liu.se
Senast uppdaterad: 2021-02-15